Activiteiten Plusgroep

Op deze pagina krijgt u een een impressie van de activiteiten die we in de Plusgroep doen. Regelmatig komen hier nieuwe berichten op.


Juni 2017

De kinderen uit de plusgroep van de groepen 7 en 8 hebben met wekelijks met Yeb (vader van Elizabeth) gewerkt aan een aantal onderwerpen uit het boek ‘De Telduivel’: ‘gewone’ getallen, driehoeksgetallen, Fibonacci getallen en het begrip ‘oneindigheid’ aan de hand van het ‘toverhotel’: In dit hotel met oneindig veel kamers is er altijd plaats voor extra gasten, ook al zijn alle kamers gevuld. Ook kunnen in dit hotel tegelijkertijd oneindig veel kamers gevuld en oneindig veel kamers leeg zijn. Naast de ‘gewone’ getallen hebben ze ook twee ‘onverstandige’ getallen uitgerekend, Pi als eerste, en Phi in de les over de gulden snede. (Deze getallen zijn overigens niet welkom in het toverhotel, voor hen is er geen kamer..) Een aantal lessen is er ook gewerkt met de chromebooks en de programmeertaal Python, met de onderwerpen Fibonacci, tellen zoals de Babyloniers in het 60-tallig stelsel, en meetkundige reeksen. De laatste lessen zijn zij aan de slag gegaan met het programmeren van een beeld van Michelangelo.  De opa van Juul heeft hier een prachtig introductiefilmpje van gemaakt. https://youtu.be/Kgf0BsvSoRc 

Elke week stonden de kinderen al te trappelen om naar deze les te gaan. De kinderen gaven aan dat ze het leuk vonden, maar ook wel moeilijk. Dat was natuurlijk precies de bedoeling! 

Al het materiaal is nog te vinden via de website zuidwend.pycraft.nl in de directory presentaties2017

Bedankt voor alles Yeb!



Maart 2017

De afgelopen periode zijn we druk geweest met het vooruitwerklabboek (praktisch, analystisch en creatief denken). Hierbij hebben wij onder andere een pepernotenverdeelmachine, huis van kranten en een ballenbaan gemaakt. Ook is de plusgroep druk geweest met filosoferen, wiskunde, werking van de hersenen bestuderen en fixed and growth mindset. Regelmatig gaan de kinderen als opwarmertje aan de slag met smart games. 

Op dit moment zijn wij bezig met het maken van een portemonnee. De opdracht is: maak met Ducttape een prototype van een portemonnee en maak hiervan 3 exacte kopieën. Er moet een vak voor papiergeld en vak voor muntgeld zijn. De kinderen moeten bij deze opdracht heel goed samenwerken. Uiteindelijk moeten ze een soort fabriek zijn met hun groepje. Dus de taken moeten goed worden verdeeld.  Het eindproduct wordt beoordeeld op stevigheid, handigheid, originaliteit en gelijkvormigheid. 

De kinderen uit groep 6 en 8 zitten samen in een groep. Net als de kinderen van groep 5 en 7. Het is heel leuk om te zien hoe de jongere kinderen samenwerken met de oudere kinderen. De oudere kinderen hebben ook veel respect voor de mening van de jongere kinderen. Ze nemen elkaar heel serieus. 




IMG_6709 IMG_6710 IMG_6711



In het reguliere onderwijs wordt vooral aandacht gegeven aan de eerste drie stappen: onthouden, begrijpen en toepassen. Deze stappen hebben wij deels vorige week, deels deze week doorlopen. De nadruk lag vandaag op de volgende stap: analyseren. Nadat wij geoefend hebben met het opzoeken van informatie en deze hebben toegepast zijn wij dus aan de slag gegaan met het analyseren. De leerlingen moesten een theorie bedenken waarin ze konden verklaren waarom de dinosaurussen zijn uitgestorven en hoe de toekomst eruit zou zien als er nu nog steeds dino’s zouden leven.